به منظور حمایت از زبان فارسی پیامک فارسی ارزان و پیامک لاتین گران می شود
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات طي يك نشست مطبوعاتي از تصويب نرخهاي جديد براي پيامكهاي (SMS) فارسي و انگليسي در شبكه اپراتور دولتي خبر داد.
محمد سليماني در بخشي از اين نشست از اتفاقات مثبتي در حوزه پيامك (SMS) خبر داد و گفت: در ارتباط با پيامك هفته گذشته دولت مصوباتي داشت كه بر اين اساس به منظور حمايت از خط و زبان فارسي، قيمت پيامك فارسي 89 ريال تعيين شد.
وي در ادامه گفت: نرخ پيامك لاتين نيز كه هماكنون 140 ريال است از تيرماه سال آينده به 222 ريال افزايش مييابد.
سليماني در پاسخ به خبرنگاراني كه تاكيد داشتند در حال حاضر نرخ پيامك فارسي دو برابر پيامك لاتين بوده و آيا تعداد كاراكترهاي پيامك فارسي مشخص شده است، گفت: در حال حاضر پيامك فارسي هم 140 ريال است كه با ابلاغ مصوبه دولت به 89 ريال كاهش مييابد.
براساس اين گزارش، در حال حاضر 60 كاراكتر پيامك فارسي معادل 120 كاراكتر لاتين محاسبه و مبلغ آن نيز دو برابر تعيين ميشود و اين موضوعي بود كه وزير ارتباطات پاسخ به آن )نحوه محاسبه تعداد كاراكترها( را به آينده موكول كرد.
وزير ارتباطات گفت: براساس بند ديگري از مصوبه دولت، تمامي دستگاههاي اجرايي موظف شدند كه پيامكهاي خود را فقط به زبان فارسي ارسال كنند.
مهلت به واردكنندگان گوشي
سليماني در ادامه به بخش ديگري از مصوبه دولت اشاره كرد كه در آن به مشتريان و واردكنندگان گوشي چهار ماه فرصت داده شده تا نسبت به واردات گوشيهايي كه از خط و زبان فارسي پشتيباني ميكند، اقدام كنند.
وي گفت: در همين حال كارهاي پژوهشي روي موضوع پيامك نيز مطرح شد چراكه به اعتقاد ما همه مسايل با نرخ و تعرفه حل نميشود و به همين منظور در حال آزمايش نرمافزاري هستيم كه اقدام به فشردهسازي پيامكهاي فارسي ميكند كه پس از طراحي، اين نرمافزار به صورت رايگان در اختيار مردم قرار ميگيرد.
سليماني همچنين از تمامي محققان كه داراي طرح و ايده در زمينه ترويج خط و زبان فارسي در پيامك هستند، دعوت به همكاري كرد.
طرح رجيستري غيرفني بود
وزير ارتباطات در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به علت توقف طرح رجيستري )ثبت كد گوشي( كه در راستاي مبارزه با قاچاق گوشي انجام ميشد، اين طرح را غيرفني، غيرتخصصي و تجاري خواند و گفت: برخي امكانات در گوشيها براي موارد و مصارف ويژهاي در نظر گرفته شده نه براي مبارزه با قاچاق.
وي گفت: اين طرح در عمل تجربه شد و جواب مناسب را نداد چراكه خود سازندگان گوشي كاري كردند كه كپيكاري شمارههاي گوشي امكانپذير شد. براي نمونه يك شماره سريال در شبكه داشتيم كه بيش از 120 هزار بار كپي شده بود و به اين ترتيب امكان بازدارندگي و رديابي متخلفان را غيرممكن ميكرد.
به گفته سليماني، اين موضوع با وزراي بازرگاني و صنايع نيز مطرح و مورد موافقت ايشان قرار گرفت.
افزايش قدرت شوراها در دولت
وزير ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگار «جهانصنعت» مبني بر سرنوشت معاونت و شركت فناوري اطلاعات پس از انحلال شوراي عالي فناوري اطلاعات گفت: شركت IT و معاونت فناوري اطلاعات به علت موارد زيادي كه در حوزه حاكميتي وجود دارد كه از طريق شركت زيرساخت و سازمان رگولاتوري قابل انجام نيست به كار خود ادامه داده و تشابه كاري با هم ندارند.
وي با اشاره به ادغام شوراها در كميسيونهاي دولت به ايجاد شرايط بسيار خوب و ويژه در حوزه فناوري اطلاعات اشاره كرد و گفت: شوراها يكسري تصميمهايي ميگيرند و دولت هم تصميمهايي ميگيرد ولي تصميم دولت عملياتيتر است يا تصميم شورا؟ اگر نياز به منابع مالي باشد، شورا بهتر است يا دولت؟
وي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از تصميمهاي شوراها به دليل نبود قدرت اجرايي و مالي انجام نشده است در حالي كه تجربه نشان داده پيشبرد امور از طريق دولت به مراتب موفقتر است كمااينكه ما خود شوراي عالي فضايي را داشتيم اما مسايل و نيازهاي خود را از طريق دولت پيش برديم و به نتايج بهتري در حوزه هوا و فضا رسيديم كه شاهد آن هستيد.
سليماني همچنين درخصوص سرعت عمل اجراي مصوبات ميان شوراها و دولت نيز گفت: برخي از شوراها حتي سه سال يكبار هم جلسه تشكيل نميدادند اما كميسيونهاي دولت هر هفته جلسه دارند.
منتظر سازمان خصوصيسازي هستيم
محمد سليماني در بخش ديگري از اين جلسه با اشاره به پايان تمامي ضرورتهاي قانوني براي ورود به بورس گفت: در حال حاضر منتظر سازمان خصوصيسازي هستيم تا 32 شركت مخابراتي خود را به صورت يكجا وارد بورس كنيم.
وي درخصوص وضعيت اپراتورهاي خصوصي تلفنثابت گفت: چون قيمت تلفنثابت در كشور بسيار ارزان است، ورود بخش خصوصي چندان سودآور نيست مگر آنكه قيمت مكالمات تا حدود 10 برابر افزايش يابد كه بعيد است اين اتفاق در كوتاهمدت رخ دهد.
وزير ارتباطات در مورد اپراتورهاي خصوصي حوزه اينترنت نيز گفت: مشكل عمده اين حوزه سرمايهگذاري است، اين بخش داراي شركتهاي كوچكي است كه دانش و مديريت دارند اما سرمايه قابل توجهي ندارند. براي نمونه شركت ايرانسل بيش از يكهزار ميليارد تومان سرمايه خارجي به كشور آورده اما در حوزه اينترنت سرمايهگذاري و توان لازم وجود ندارد.
سليماني درخصوص پروانه مخابرات كه در آنها مقوله ديتا نيز پيشبيني شده، گفت: در اين مورد مكانيزمهايي پيشبيني شده كه اين اپراتور به صورت الزامي خدماتي را به ساير اپراتورها بدهد تا مشكلي براي ايشان پيش نيايد.
شهرداري كمك كند
وزير ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگاري درخصوص افزايش كيفيت آنتندهي تلفنهمراه در تهران نيز گفت: انتظار داريم شهرداري با اپراتورها بيشتر همكاري كند و از دريچه منفعت و رقابت به موضوع نگاه نكند.
وي گفت: در صورتي كه اين نگرش عوض شود، اپراتورها در زمان بسيار كوتاهي قابليت فني و توانايي اجرايي رفع مشكلات كيفي شبكه تلفنهمراه تهران را خواهند داشت.
گزارش عملكرد وزارت ICT
سليماني همچنين گزارشي از عملكرد وزارتخانه متبوع خود ارايه داد و اظهار داشت: در حوزه تلفنثابت تعداد مشتركان تا سال 84 قريب به 18 ميليون نفر، در حوزه تلفنهمراه تعداد مشتركان در سال 84 قريب به هفت ميليون و در حوزه كاربري اينترنت حدود 10 درصد يا به عبارتي هفت ميليون كاربر بود.
وي ادامه داد: اما در حال حاضر ما 30 ميليون كاربر تلفنهمراه، 24 ميليون مشترك تلفنثابت و 18 ميليون كاربر اينترنت داريم.
اولويتهاي سال آينده
محمد سليماني درخصوص اولويتهاي كاري سال آينده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز گفت: ادامه روند اصلاح كيفيت شبكه تلفنهمراه، به روزرساني واگذاري تلفنثابت در روستاهاي بالاي 50 خانوار، واگذاري بهروز سيمكارت تلفنهمراه، كنترل ويژه برگزاري قريب به چهار هزار مناقصه در مجموعه وزارت ICT، حمايت از توليدكنندگان و تجهيزات مخابراتي و در نهايت آمادهسازي بسترهاي وزارت آينده و حركت به سمت شبكه نسل جديد (NGN) از جمله اولويتهاي كاري سال آينده به شمار ميرود.
منبع خبر: ITanalyze.ir
وي در ادامه گفت: نرخ پيامك لاتين نيز كه هماكنون 140 ريال است از تيرماه سال آينده به 222 ريال افزايش مييابد.
سليماني در پاسخ به خبرنگاراني كه تاكيد داشتند در حال حاضر نرخ پيامك فارسي دو برابر پيامك لاتين بوده و آيا تعداد كاراكترهاي پيامك فارسي مشخص شده است، گفت: در حال حاضر پيامك فارسي هم 140 ريال است كه با ابلاغ مصوبه دولت به 89 ريال كاهش مييابد.
براساس اين گزارش، در حال حاضر 60 كاراكتر پيامك فارسي معادل 120 كاراكتر لاتين محاسبه و مبلغ آن نيز دو برابر تعيين ميشود و اين موضوعي بود كه وزير ارتباطات پاسخ به آن )نحوه محاسبه تعداد كاراكترها( را به آينده موكول كرد.
وزير ارتباطات گفت: براساس بند ديگري از مصوبه دولت، تمامي دستگاههاي اجرايي موظف شدند كه پيامكهاي خود را فقط به زبان فارسي ارسال كنند.
مهلت به واردكنندگان گوشي
سليماني در ادامه به بخش ديگري از مصوبه دولت اشاره كرد كه در آن به مشتريان و واردكنندگان گوشي چهار ماه فرصت داده شده تا نسبت به واردات گوشيهايي كه از خط و زبان فارسي پشتيباني ميكند، اقدام كنند.
وي گفت: در همين حال كارهاي پژوهشي روي موضوع پيامك نيز مطرح شد چراكه به اعتقاد ما همه مسايل با نرخ و تعرفه حل نميشود و به همين منظور در حال آزمايش نرمافزاري هستيم كه اقدام به فشردهسازي پيامكهاي فارسي ميكند كه پس از طراحي، اين نرمافزار به صورت رايگان در اختيار مردم قرار ميگيرد.
سليماني همچنين از تمامي محققان كه داراي طرح و ايده در زمينه ترويج خط و زبان فارسي در پيامك هستند، دعوت به همكاري كرد.
طرح رجيستري غيرفني بود
وزير ارتباطات در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به علت توقف طرح رجيستري )ثبت كد گوشي( كه در راستاي مبارزه با قاچاق گوشي انجام ميشد، اين طرح را غيرفني، غيرتخصصي و تجاري خواند و گفت: برخي امكانات در گوشيها براي موارد و مصارف ويژهاي در نظر گرفته شده نه براي مبارزه با قاچاق.
وي گفت: اين طرح در عمل تجربه شد و جواب مناسب را نداد چراكه خود سازندگان گوشي كاري كردند كه كپيكاري شمارههاي گوشي امكانپذير شد. براي نمونه يك شماره سريال در شبكه داشتيم كه بيش از 120 هزار بار كپي شده بود و به اين ترتيب امكان بازدارندگي و رديابي متخلفان را غيرممكن ميكرد.
به گفته سليماني، اين موضوع با وزراي بازرگاني و صنايع نيز مطرح و مورد موافقت ايشان قرار گرفت.
افزايش قدرت شوراها در دولت
وزير ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگار «جهانصنعت» مبني بر سرنوشت معاونت و شركت فناوري اطلاعات پس از انحلال شوراي عالي فناوري اطلاعات گفت: شركت IT و معاونت فناوري اطلاعات به علت موارد زيادي كه در حوزه حاكميتي وجود دارد كه از طريق شركت زيرساخت و سازمان رگولاتوري قابل انجام نيست به كار خود ادامه داده و تشابه كاري با هم ندارند.
وي با اشاره به ادغام شوراها در كميسيونهاي دولت به ايجاد شرايط بسيار خوب و ويژه در حوزه فناوري اطلاعات اشاره كرد و گفت: شوراها يكسري تصميمهايي ميگيرند و دولت هم تصميمهايي ميگيرد ولي تصميم دولت عملياتيتر است يا تصميم شورا؟ اگر نياز به منابع مالي باشد، شورا بهتر است يا دولت؟
وي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از تصميمهاي شوراها به دليل نبود قدرت اجرايي و مالي انجام نشده است در حالي كه تجربه نشان داده پيشبرد امور از طريق دولت به مراتب موفقتر است كمااينكه ما خود شوراي عالي فضايي را داشتيم اما مسايل و نيازهاي خود را از طريق دولت پيش برديم و به نتايج بهتري در حوزه هوا و فضا رسيديم كه شاهد آن هستيد.
سليماني همچنين درخصوص سرعت عمل اجراي مصوبات ميان شوراها و دولت نيز گفت: برخي از شوراها حتي سه سال يكبار هم جلسه تشكيل نميدادند اما كميسيونهاي دولت هر هفته جلسه دارند.
منتظر سازمان خصوصيسازي هستيم
محمد سليماني در بخش ديگري از اين جلسه با اشاره به پايان تمامي ضرورتهاي قانوني براي ورود به بورس گفت: در حال حاضر منتظر سازمان خصوصيسازي هستيم تا 32 شركت مخابراتي خود را به صورت يكجا وارد بورس كنيم.
وي درخصوص وضعيت اپراتورهاي خصوصي تلفنثابت گفت: چون قيمت تلفنثابت در كشور بسيار ارزان است، ورود بخش خصوصي چندان سودآور نيست مگر آنكه قيمت مكالمات تا حدود 10 برابر افزايش يابد كه بعيد است اين اتفاق در كوتاهمدت رخ دهد.
وزير ارتباطات در مورد اپراتورهاي خصوصي حوزه اينترنت نيز گفت: مشكل عمده اين حوزه سرمايهگذاري است، اين بخش داراي شركتهاي كوچكي است كه دانش و مديريت دارند اما سرمايه قابل توجهي ندارند. براي نمونه شركت ايرانسل بيش از يكهزار ميليارد تومان سرمايه خارجي به كشور آورده اما در حوزه اينترنت سرمايهگذاري و توان لازم وجود ندارد.
سليماني درخصوص پروانه مخابرات كه در آنها مقوله ديتا نيز پيشبيني شده، گفت: در اين مورد مكانيزمهايي پيشبيني شده كه اين اپراتور به صورت الزامي خدماتي را به ساير اپراتورها بدهد تا مشكلي براي ايشان پيش نيايد.
شهرداري كمك كند
وزير ارتباطات در پاسخ به پرسش خبرنگاري درخصوص افزايش كيفيت آنتندهي تلفنهمراه در تهران نيز گفت: انتظار داريم شهرداري با اپراتورها بيشتر همكاري كند و از دريچه منفعت و رقابت به موضوع نگاه نكند.
وي گفت: در صورتي كه اين نگرش عوض شود، اپراتورها در زمان بسيار كوتاهي قابليت فني و توانايي اجرايي رفع مشكلات كيفي شبكه تلفنهمراه تهران را خواهند داشت.
گزارش عملكرد وزارت ICT
سليماني همچنين گزارشي از عملكرد وزارتخانه متبوع خود ارايه داد و اظهار داشت: در حوزه تلفنثابت تعداد مشتركان تا سال 84 قريب به 18 ميليون نفر، در حوزه تلفنهمراه تعداد مشتركان در سال 84 قريب به هفت ميليون و در حوزه كاربري اينترنت حدود 10 درصد يا به عبارتي هفت ميليون كاربر بود.
وي ادامه داد: اما در حال حاضر ما 30 ميليون كاربر تلفنهمراه، 24 ميليون مشترك تلفنثابت و 18 ميليون كاربر اينترنت داريم.
اولويتهاي سال آينده
محمد سليماني درخصوص اولويتهاي كاري سال آينده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز گفت: ادامه روند اصلاح كيفيت شبكه تلفنهمراه، به روزرساني واگذاري تلفنثابت در روستاهاي بالاي 50 خانوار، واگذاري بهروز سيمكارت تلفنهمراه، كنترل ويژه برگزاري قريب به چهار هزار مناقصه در مجموعه وزارت ICT، حمايت از توليدكنندگان و تجهيزات مخابراتي و در نهايت آمادهسازي بسترهاي وزارت آينده و حركت به سمت شبكه نسل جديد (NGN) از جمله اولويتهاي كاري سال آينده به شمار ميرود.
منبع خبر: ITanalyze.ir
+ نوشته شده در یکشنبه پنجم اسفند ۱۳۸۶ ساعت 9:36 توسط سینا فتحی
|